ضریب بازگشت یا Bounce Rate چیست؟

ضریب بازگشت یا Bounce Rate چیست؟

ضریب بازگشت یا Bounce Rate چیست؟ ضریب بازگشت یا Bounce Rate میزان درصد بازدید کاربران،
از یک سایت را بدون اینکه وارد صفحات دیگر یا صفحه دوم شوند و از صفحه اول هم به سرعت خارج می شوند را نشان می دهد.

در کل این مورد نمایشگر این است که سرور Google Analytics هیچ اطلاعاتی از بازدیدگننده دریافت نمی کند.

bounce rate به میزان حضور کاربران در صفحه شما بستگی نداشته و معیاری برای سنجش جذابیت وب سایت شما،
از دید بازدیدکنندگان می باشد. بررسی ضریب بازگشت Bounce Rate سایت به شما نشان میدهد که کاربران،
تا چه حد با محیط وب سایت ارتباط برقرار کرده و تشویق به بازدید صفحات بیشتر میشوند.

از آنجایی که Bounce rate یکی از مهمترین پارامترهای مهم در عرصه بازاریابی اینترنتی محسوب می شود،

مدیران سایت های موفق اینترنتی همواره سعی می کنند تا مقدار را به حداقل برسانند.

برای به کاهش رساندن درصد Bounce rate از روش های خاصی استفاده می کنند.

مواردی که بر روی افزایش نرخ خروج از سایت تاثیر می گذارند:

گرافیک ضعیف سایت
سرعت کم بارگذاری شدن صفحات
عدم وجود مطالب مفید در صفحه
عدم به روز رسانی به موقع محتوای سایت

ضریب بازگشت یا Bounce rateچگونه محاسبه می شود؟

محاسبه ضریب بازگشت یا Bounce rate به این ترتیب است که تعداد کل بازدیدهای یک صفحه ای،
تقسیم بر تعداد کل ورودی های یک وب سایت می شود. برای واضح تر شدن این جمله، از مثالی استفاده می کنیم:

اگر صفحه اصلی یک وب سایت در طی مدت زمان یک ماه 1000 بازدید کننده دریافت کند ،
و 500 نفر از بازدید کنندگان پس از مشاهده صفحه اصلی و بدون مراجعه به صفحات دیگر، سایت را ترک کنند،

Bounce rateیا ضریب بازگشت آن صفحه 50% خواهد بود.

درصد یک Bounce rateخوب چند است؟

باید بگوییم برای داشتن درصد مناسب Bounce rate مقدار مشخصی ندارد؛

به عنوان مثال شاید در وب سایت خود از مقاله ای آموزنده استفاده کرده اید که به یک سوال خاص پاسخ داده است ،
و منبع تردد آن به صفحه از جستجوی ارگانیک باشد، تمام این عوامل شاید باعث شود تا ضریب بازگشت 90% نمایش داده شود؛

اما این بدان معنی نیست که صفحه لزوما از Bounce rate بد برخوردار است.

شاید به این معنی باشد که کاربر به همان چیزی که دنبالش بوده رسیده و پاسخ سوال خود را به راحتی دریافت کرده است،
و همین باعث شده تا دیگر نیاز به مشاهده دیگر صفحات نداشته است.

در بیانی کلی تر باید بگوییم به طور قطعی نمی توان گفت به ‌طور قطعی نمی‌توان گفت که مثلاً بونس ۶۰% متوسط است
،و یا ۳۰% عالی است . زیرا نمی‌شود همه وب‌سایت ها را باهم مقایسه کرد.

ولی بر حسب تجربه میانگین بین 26% تا 70% خوب می باشد.وب‌سایت های که بالای ۸۰ % Bounce Rate دارند ، رو به نابودی هستند.

روش های مفید به منظور کاهش Bounce Rate :

قبل از اینکه را ها و روش های مفید کاهش میزان Bounce Rate را به اشتراک بگذاریم،

باید بگوییم در ابتدا بهتر است آنالیز وب سایت خود را بررسی کرده و قسمت هایی که نیاز به تغییرات بیشتری دارند را بررسی کنید.

در ادامه به معرفی روش های مفید کاهش Bounce Rate یک وب سایت می پردازیم:

طراحی وب سایت با دسترسی آسان :

یکی از راه های جذب کاربر به وب سایت، طراحی سایت آن هم به صورت اصولی و صحیح است؛

سایت شما باید به گونه ای طراحی شود که کاربران بتوانند در کمترین زمان،
به مواردی که جستجو میکنند به راحتی دسترسی پیدا کنند.

از مراحل جذب کاربر به سایت انتخاب کنتراست رنگی مناسب، استفاده از فونت مناسب و خوانا به همراه اندازه صحیح،
که قابل خواندن باشد نیز می باشد. علاوه بر آن باید وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید،
که علاوه بر اینکه خوانایی خوبی در صفحه کامپیوتر دارد، در صفحات دستگاه تلفن همراه نیز قابل رویت باشد.

در کنار مواردی که برای طراحی یک وب سایت بازگو کردیم، باید مدت زمان بارگذاری یک صفحه را نیز اضافه کنیم؛

مطالعات نشان می دهد که اگر بارگذاری صفحات وب برای کاربران بیش از چند ثانیه طول بکشد،

به احتمال زیاد از آن صفحه خارج می شوند و همین امر باعث افزایش Bounce Rate یک وب سایت می شود.

استراتژی محتوا :

برای اینکه مدت زمان فعالیت یا حضور کاربران را افزایش دهید، مهمترین اقدامی که می توانید انجام دهید،

شناسایی و تهیه محتواهایی است که مطمئن هستید کاربران در جستجوی آن می باشند.

بعد از اینکه این محتواها را شناسایی کردید به راحتی می توانید وب سایت خود را به گونه ای طراحی کنید ،
که جذاب ترین محتواهایتان در اول صفحه قرار بگیرند. شاید درصد قابل توجهی از ترافیک سایت بسیاری از شما،
به تعداد بازدیدکنندگان آن بستگی داشته باشد؛ پس برای اینکه میزان Bounce Rate آن را به حداقل برسانید،

باید همیشه مطالب سایت شما تازه و به روز باشند. از این رو و با استفاده از مطالب به روز می توانید،
میزان بازدید کننده بیشتری را به سمت صفحات سایت خود سوق دهید.

وبلاگ :

از طریق لینک های وبلاگ در صفحه اصلی سایت باعث شوید بازدید کننده در صفحه اصلی سایت بماند؛

مثل آخرین نوشته ها، نمونه کارها، نمونه کالای فروش و غیره سعی کنید وبلاگ قوی و بسیار هوشمندانه ای داشته باشید.

ایجاد لینک های درونی در سایت (Juice link ) :

از طریق مطالب جدید در متن به مطالب گذشته لینک دهید و نگذارید بازدید کننده به راحتی از سایت شما خارج شود،
البته لینک داخل متن مرتبط با سایت باشد یا استفاده از مطالب گذشته اخر مطلب یا مطالب محبوب در ساید بار ،
استفاده از صفحات فرود به مطالب که شما میدانید که طرفدار زیادی دارد.

سعی کنید مطالب کوتاه نگذارید :

چون هم بازدید کننده زود از سایت خارج میشود هم نشان دهنده این است که مقاله کامل نیست،
همان طور که میدانید تعداد واژه های برای یک مطلب به طور مناسب بیشتراز ۹۰۰ واژه است ،
پس مطالب سطحی و کم ارزش و کوتاه نگذارید سعی کنید مخاطب باور کند بعد ازمطالعه مطلب به مقصود خود میرسد.

مطالب دقیقا با عنوان یکی باشد :

گاهی میشود در گوگل دنبال کلمه کلیدی سایت مورد نظری هستید اما وقتی وارد یک سایت میشود ،

میبینید آن مطلب مرتبط با موضوع شماست و نیاز شما از مطلب را براورده نمیکند یا بعضی از مواقع تبلیغات است،
یا مثلا یک نرم افزار است که لینک دانلود ان خراب است پس مطلب با عنوان باید یکی باشد ،
چون به غیر از موتورهای جستجو بازدید کننده نسبت به سایت شما بدبین میشود،
و اگر شما مطلب خوب دیگر هم که گذاشته اید با دیدن سایت شما وارد سایت نمیشود و این یعنی خطر!!!

نتیجه گیری :

با توجه به مطالب گفته شده به این نتیجه می رسیم که بهتر است سایت خود از ویدیو کلیپ های مفید،
یا عکس های واکنش گرا و همینطور متفاوت که از حجم کم برخوردار باشند پر کنید. سعی کنید زیاد مطالب را سخت نکنید،
و تا جایی که می شود روان و ساده و همینطور برای همه کاربران تولید محتوا کنید.

این راه کارها باعث می شوند هم بازدید کننده مطالب را بهتر درک کند،
و هم در میزان محبوبیت شما تاثیر بسیار مثبتی خواهد گذاشت.

نوشته‌های پیشین نوشته‌های پیشین
پست جدیدتر پست جدیدتر
X